L’autoconcepte (el que sé de mí) i l’autoestima
( el valor que em dono) tenen molt a veure amb la vivència o la no vivència de
les pròpies emocions i amb les conseqüències que se’n deriven, ens predisposen
a l’exit o al fracàs en la vida i en les relacions.
I el bressol de l’autoconcepte
i l’autoestima és la vida familiar. Són les primeres experiències emocionals
que tenim en el si de la família les que marquen la nostra afectivitat. La vida
familiar és la primera escola d’aprenentatge emocional (Goleman). Afirma que l’impacte
d’aquest aprenentatge primerenc que té lloc en el si de la família és molt
profund, ja que el cervell del nen té la seva màxima plasticitat en aquest
primers anys de vida. És a l’entorn familiar on es descobreix per primer cop els
seus sentiments, les reaccions dels altres davant dels seus sentiments i les
seves possibilitats de resposta enfront d’ambdues coses. D’aquí que la forma
com els pares condueixen les seves pròpies emocions i reaccions davant les dels
seus fills determini en bona mesura la competència emocional d’aquest.
Stern, assenyala la necessitat que els pares
sintonitzin amb les emocions dels seus fills, perquè els nens deixaran d’expressar,
i fins i tot de sentir, aquelles emocions que no siguin captades, acceptades o
correspostes pels pares, amb la qual cosa el seu registre emocional serà cada
cop més pobre i restringit.
Alice Miller adverteix dels perills del fet
que al nen li falti un espai on pugui viure i expressar els seus sentiments
autèntics. Quan això passi, construirà un fals jo i manifestarà només aquelles
emocions que obtinguin l’aprovació dels pares. Succeeix, no obstant això, que
les emocions que els pares no consentim, menyspreem o ignorem en els nostres
fills són les mateixes que no consentim, menyspreem o ignorem en nosaltres
mateixos perquè també a nosaltres en foren prohibides i negades en el seu
moment. Haver d’aparentar una altra cosa diferent del que som o sentim, per
obtenir d’aquesta manera el reconeixement que necessitem per sobreviure, és
causa de patiment emocional. Es tracta d’un patiment que pot ser que romangui
inconscient pel propi subjecte, però que no per això deixa de ser font de noves
repressions i humiliacions, que anem perpetuant de generació en generació.
Per tant, la manera com vivim i ens llancem a
viure les nostres emocions ens ve de família, són incorporades als esquemes
emocionals innats amb els quals venim al món. Aquestes vivències conformaran
els primers continguts emocionals apresos i condicionaran en bona mesura les
vivències posteriors. En aquest procés es molt significativa no tant sols la
manera com els aprés visquin les seves pròpies emocions i connectin amb les
dels seus fills, sinó també la sensibilitat que tinguin per afavorir les
tendències naturals del nen i la capacitat per orientar-les cap a formes de
vida i de relació el més adaptades possible a la seva singularitat.
Aprendre a viure les nostres emocions dia a
dia des de ben petits, ens dóna una certa garantia d’incorporar-les d’una
manera més natural. Si les habilitats socioemocionals no s’han anat fomentant
de manera progressiva des d’aquestes etapes primerenques pot ser després ens
aboquin a experiències emocionals traumàtiques i s’hagin d’incorporar passant prèviament
per un procés terapèutic. Els pares haurien de ser molt conscients d’aquest
fet, i en lloc de plantejar-ho com una prevenció contra allò que no hauria de
passar, ens hauríem de fer un plantejament educatiu explícit encaminant a l’adquisició
d’aquestes habilitats.
Ara bé, que els pares siguin els primers no
vol dir que l’escola se’n pugui desentendre. Un avantatge de l’educació
emocional és que no hem de perdre temps preguntant-nos a qui correspon la
responsabilitat d’educar emocionalment. Aquesta implica per igual a la família,
perquè és la que deixa les primeres petjades emocionals sobre els esquemes
innats de l’Infant; i a la comunitat educativa, perquè l’educació pot refermar,
reconduir, i fins i tot capgirar, aquestes emprentes familiars primerenques.
Dèiem que la manera com ens comportem i ens
relacionem amb els altres i amb l’entorn depèn molt de la imatge que tenim de
nosaltres mateixos (autoconcepte) i del valor que ens atorguem a nosaltres
mateixos (autoestima). Una i altra coses depenen estretament de l’impacte
emocional dels missatges que hem anat rebent de l’entorn, sobretot de la
família, però també de l’escola, així com de les experiències vitals que hem
anat acumulant, que tenen molt a veure amb els missatges que hem rebut d’uns i
d’altres. Tant és així, que tenim una tendència gairebé automàtica a
seleccionar de l’entorn aquelles situacions que corroboren la imatge que tenim
de nosaltres mateixos. D’altra manera, es donaria una dissonància cognitiva que
no sabríem assimilar. No ens han ensenyat a conèixer-nos i encara ens han
ensenyat menys a desconèixer-nos, a què ens passin coses que no encaixen amb
allò que sabem o que era previsible de nosaltres.
Des de ben petits l’educació familiar i
escolar ens marca una ruta en la qual les opcions personals van sent cada cop
més escasses. No se’ns diu només el que cal fer i el que no cal fer, sinó també
el que cal sentir i el que no cal sentir, aquelles coses per les qual no som
aptes i aquelles coses per les quals no, etc. Els marges de desviació són
estrets o inexistents. Els missatges que rebem ni tenen en compte els
sentiments íntims de cadascú. Som com corredors d’atletisme que han de córrer
tota la cursa pel carril que se’ls ha assignat, la qual cosa produeix un
allunyament cada cop més gran de cadascú respecte de si mateix i del seu propi
món emocional.
Potser va sent hora que l’educació abandoni
també el carril fix que ha agafat i provoqui la dissonància cognitiva i la
dissidència sentimental. Potser una de les finalitats de l’educació de les
emocions sigui la d’afavorir el món íntim que fins ara l’educació no ha
considerat: propiciar la recerca, la creació i l’experimentació de carrils
alternatius que ens permetin sortir-nos del que ens ha estat assignat, i
descobrir que podem córrer per més pistes i amb dorsals diferents dels que se’ns
han adjudicat inicialment, encara que en determinats moments això ens
representi un cert desequilibri o desconcert.
Perquè tot això sigui possible família i
escola haurien d’apropar-se de persona a persona i assumir un compromís
conjunt, en el lloc de mirar-se amb recel i de preguntar-se de qui és la culpa
dels despropòsits o a qui li toca tirar del carro de les emocions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada